innerbanner

חינוך והסברה

בעמותת לדעת מאמינים כי בריאות מינית מתחילה בהעלאת מודעות ויצירת שיח אמיתי. על כן אנו מציעים מגוון תוכניות חינוכיות לבריאות מינית - קבוצות תמיכה, סדנאות, הרצאות והכשרת אנשי מקצוע, בבתי ספר ובמסגרות בלתי פורמאליות מגוונות.
התוכניות מותאמות תרבותית וגילאית לקהל היעד ונבנות בהתאם לצרכים של המשתתפים/ות. מידי שנה אנו פוגשים כ 6,000- משתתפים/ות אשר לרובם זוהי הפעם הראשונה לעסוק  בבריאות מינית.

בין הפעילויות שלנו:

  1. סדנאות בבתי ספר ובמוסדות חינוך.
  2. סדנאות לבריאות מינית בקרב נוער בסיכון.
  3. הדרכה והכשרת אנשי מקצוע.
  4. סדנאות לבריאות מינית בבסיסי צה"ל, במרכזים קהילתיים, אירגונים וחברות, אולפנים ומרכזי קליטה.
  5. חינוך לבריאות מינית בקרב קהילת יוצאי אתיופיה.

 

הרחבה:

1. סדנאות בבתי ספר ובמוסדות חינוך

הסדנאות מתמקדות בקידום התנהגות מינית בריאה ואחראית, קבלת החלטות מושכלות בנוגע לקיום יחסי מין ומתן מידע עדכני ואמין בנוגע לאמצעי מניעה ומחלות המועברות במגע מיני.

כששומעים את המונח "חינוך-מיני" מיד נוטים לחשוב כי מדובר בסדנא  שבה מדברים על סקס ומתן "טיפים" לאיך להיות טובים יותר במיטה. מאוד מפתיע לגלות, ולעיתים אף מאכזב, שחינוך מיני איננו עוסק באיך כמה ולמה בנוגע ל"סקס" אלא עוסק באופן רחב ומעמיק במיניות בריאה, בבסיס ההתפתחות הריגשית שלנו ועיצוב תפיסות על זוגיות ומיניות.  
גיל התבגרות הוא הגיל שבו הנוער נמצא בשיא התפתחותו המינית, מבחינה פיזית, רגשית ומנטלית. התפתחות זו מצטרפת לקשיים הקיימים במילא בגיל זה ולהתמודדות הרגילה של בני ובנות נוער – גיבוש זהות עצמית ועצמאות.
מיניות מלווה את חיינו ונוגעת בהם ברבדים שונים. גיל ההתבגרות המוקדם הינו הגיל שבו מתחילה המודעות למיניות, חיפוש הזהות המינית וחקירתה. בני הנוער מחפשים הסברים לשינויים שקורים להם במקומות מגוונים; ההורים, החברים, ספרות, אינטרנט ועוד. לרוב, ההורים ומערכת החינוך אטומים לצרכים של בני הנוער ומתעלמים מהמשימה ההתפתחותית הכל כך משמעותית הניצבת בפני הנוער. בהסתמכם על מקורות מידע מהאינטרנט והמדיה האחרת או בני נוער בגילם, לעיתים קרובות המידע שבני הנוער מקבלים שגוי או נכון חלקית. כמעט תמיד מידע זה מלווה במיתוסים הפוגעים בדימוי של נשיות וגבריות (ולכן גם בדימוי העצמי) ובמידע מוטעה ומסולף אשר מוביל לא פעם להתנהגות מינית מסכנת ובילתי אחראית.

חזרה למעלה


2. סדנאות למיניות בריאה לנוער בסיכון

במסגרות חינוך פורמאליות בלתי פורמאליות, בדגש על נושאים דוגמת דימוי עצמי, עמידה בלחץ חברתי, סטריאוטיפים מיניים והתנהגות מינית אחראית.

מחקרים מראים כי הגיל הממוצע להתחלת קיום יחסי מין בקרב בני נוער הולך ויורד. סקרים שנעשו לימדו כי 33% מקרב בני נוער הלומדים בכיתה יא' ו- 10% מקרב בני נוער הלומדים בכיתה י', הנם פעילים מינית. חשוב לדעת כי קיים מתאם חיובי בין שכיחות הפעילות המינית בקרב בני נוער, והתנהגויות מסוכנות אחרות כגון צריכת סמים או אלכוהול.
 בעוד שידוע כיום כי נכון להתייחס אל המתבגרים בכללותם כאל קבוצה הנתונה לסכנת ההריונות הבלתי רצויים והדבקות במחלות מין, חשוב להבין שניתן לאפיין בני נוער מסוימים כנמצאים בסיכון גבוה יותר לכך- בני נוער מהפריפריה החברתית ווהכלכלית בישראל, בני נוער הבאים ממשפחות מצוקה, בני נוער הסובלים מדימוי עצמי נמוך, מתקשים בלימודיםו/ או המתקשים להשתלב במערכת החינוך הרגילה.
גיל התבגרות הוא הגיל שבו הנוער נמצא בשיא התפתחותו המינית, מבחינה פיזית, רגשית ומנטלית. התפתחות זו מצטרפת לקשיים הקיימים במילא בגיל זה ולהתמודדות הרגילה של בני ובנות נוער – גיבוש זהות עצמית ועצמאות.
מיניות מלווה את חיינו ונוגעת בהם ברבדים שונים. גיל ההתבגרות המוקדם הינו הגיל שבו מתחילה המודעות למיניות, חיפוש הזהות המינית וחקירתה. בני הנוער מחפשים הסברים לשינויים שקורים להם במקומות מגוונים; ההורים, החברים, ספרות, אינטרנט ועוד. לרוב, ההורים ומערכת החינוך אטומים לצרכים של בני הנוער ומתעלמים מהמשימה ההתפתחותית הכל כך משמעותית הניצבת בפני הנוער. בהסתמכם על מקורות מידע מהאינטרנט והמדיה האחרת או בני נוער בגילם, לעיתים קרובות המידע שבני הנוער מקבלים שגוי או נכון חלקית. כמעט תמיד מידע זה מלווה במיתוסים הפוגעים בדימוי של נשיות וגבריות (ולכן גם בדימוי העצמי) ובמידע מוטעה ומסולף אשר מוביל לא פעם להתנהגות מינית מסכנת ובילתי אחראית.
נוער בסיכון הינו נוער המאופיין בהתנהגויות קצה ואשר מצוי בסכנה לשימוש בסמים ואלכוהול, נשירה ממסגרות לימוד פורמאליות, פשיעה, עיסוק בזנות, נטייה לשימוש באלימות או שהוא עצמו קורבן לאלימות על כל סוגיה (מינית, פיזית, נפשית, חברתית, כלכלית). המצבים המובילים לכך הם מצבי הזנחה רגשית, חוסר קשר רגשי ו/או מעשי עם המשפחה, ניתוק חברתי, תפיסות מעוותות לגבי תפקידי מגדר וטיפוח דימוי עצמי נמוך .
נוער בסיכון חשוף יותר מבני גילו האחרים לקיום מערכות יחסים רוויות אלימות מילולית, רגשית, פיזית ומינית, להריון לא רצוי ומחלות המועברות במגע מיני. קיום קשרים כאלה הינו פוגעני ומזיק ומוביל למעגלי מצוקה רחבים יותר, שיחזור של דפוסים ממשפחת המקור, בניית דימוי עצמי ודימוי מגדרי מגביל. כל אלו מתעצמים בייחוד לאור העובדה שמעגלי התמיכה העמודים בפני נוער זה הם מצומצמים ביותר.
בנוסף לקשיים אלו הקיימים בגיל ההתבגרות, קיימת החשיפה המוגברת לפורנוגרפיה ואלימות באמצעות האינטרנט, הטלוויזיה ואמצעים אחרים. המסרים המועברים דרך המדיה מבלבלים והציפיות בלתי ניתנות למימוש. הציפייה מנערות קטנות היא להיות מיניות מאוד, להבין במין, להיות פתוחות ולא מתנגדות. מאידך, נערה צריכה לשמור על כבודה ועל בתוליה, ואסור לה לקיים מגעים מיניים עם מי שאינו חברה הקבוע. בעצם קיים שימוש של תפקידים מסורתיים המיועדים לנערות בחברה הישראלית יחד עם פריצה של מוסכמות מיניות חדשות. הציפייה מנערים היא להיות "גברים", לממש מיניות של קיום יחסי מין לא מחייבים, עם כמה שיותר בנות, להוכיח את יכולתם הגברית לכבוש ולא להתחייב.  הפער בין הציפיות החברתיות המועברות במדיה ובין היכולות הרגשיות והפיזיות בגיל ההתבגרות הוא אדיר. פער זה יוצר קונפליקטים אשר הפתרון להם הוא בביטויים מינים לא מותאמים לגיל ולאישיות.  ביטויים אלו הם בעלי השלכות קשות על נפש הנער/ה.

חזרה למעלה


3. סדנאות לבריאות מינית בבסיסי צה"ל, במרכזים קהילתיים, אירגונים וחברות, אולפנים ומרכזי קליטה

עמותת לדעת לבחור נכון מקיימת מגוון רחב של סדנאות אשר מותאמות תרבותית וגילאית לקהל היעד. כל סדנא נתפרת בהתאם לבקשה ולצרכים של הקבוצה.

חזרה למעלה

4. הדרכה והכשרה של אנשי מקצוע

יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים, מחנכים, מורים ומדריכים עוברים הכשרה בהנחיית סדנאות ע“י אנשי המקצוע של לדעת.

חזרה למעלה


5. חינוך לבריאות מינית בקרב קהילת יוצאי אתיופיה

החל משנת 2002 מקיימת העמותה פעילות חינוכית/הסברתית עניפה בקרב הקהילה האתיופית.

קהלי היעד העיקריים של תוכניות חינוך אלו:

  1. קבוצות של נשים וגברים בריכוזי האוכלוסיה ובשכונות בירושלים וסביבותיה.
  2. נערות וצעירות - מרכזי טיפול בנוער כגון קידום נוער.
  3. מרכזי קליטה - הנחיית צוותים, הורים ובני נוער.
  4. מכללות לחינוך.


מטרת התוכניות היא לספק ידע רחב ואמין על תכנון משפחה ובריאות מינית.
במסגרת פעילותה החינוכית פגשה העמותה עד כה כ- 3500 נשים, נערות נערים וגברים מהקהילה.
כ-15% מהמשתתפות בסדנאות נעזרו בשירותי מרכז הייעוץ בעקבות השתתפות בסדנא.


דוגמאות לפרויקטים שנערכו:

  1. בשנת 2005 התקיימה קבוצה ייעודים של גברים במטרה לעלות דיון על זוגיות, תכנון משפחה ובריאות מינית, כל זאת לאור קשיי העליה לארץ והתמודדות עם שינוי משמעותי בתפקידים ובהרכב המשפחתי.
  2. הנחייה רבת שנים של צוות מרכז הקליטה במבשרת ציון בנושא מיניות.
  3. סדנאות לבני נוער ברחבי ירושלים ובריכוזי אוכלוסיה של הקהילה.

חזרה למעלה